"HELPING BOYS, NUTURING GIRLS"

7 Perbezaan Ketara Antara Kanak-Kanak Perempuan Dengan Lelaki P & L Dalam Berbahasa














Diploma Pendidikan Pra Sekolah (DPS)
PERCAYAKAN ANDA?

1. Gadis mengembangkan kemampuan bahasa lebih awal dari anak laki-laki, yang membantu menciptakan stereotip bahwa perempuan lebih lisan daripada laki-laki. Meskipun gadis bicara lebih awal dan memiliki kosakata yang lebih besar daripada anak laki-laki pada awalnya, anak laki-laki akhirnya mengejar ketinggalan. Mendorong perkembangan bahasa anak dengan melibatkan dia dalam percakapan.

 



Diploma Pendidikan Pra Sekolah (DPS)
PERCAYAKAN ANDA?

2. Umumnya, Knk P yang berusia 20 bulan mempunyai dua kali lebih banyak kosakata berbanding Knk L yang sama usianya. Oleh itu ajaklah anak-anak anda berkata-kata seperti orang dewasa supaya kosakata mereka bertambah. Anda tidak perlu bercakap pelat seperti kanak-kanak semasa bercakap dengan mereka dan jelaskan makna yang anda ucapkan kepada mereka.


















Diploma Pendidikan Pra Sekolah (DPS)
PERCAYAKAN ANDA?

3. Knk L sering mengalami kesulitan menulis dan membaca dengan suara yang kuat. Namun, Knk L & Knk P lebih gemar membaca berbanding aktiviti penulisan. Oleh itu, bacakanlah sebuah cerita kepada anak anda sebelum tidur.




















Diploma Pendidikan Pra Sekolah (DPS)
PERCAYAKAN ANDA?

4. Walaupun pada umumnya knk L memiliki kecerdasan verbal yang sama seperti knk P, namun knk P sebenarnya lebih seronoh dengan apa yang dibaca berbanding dengan knk L. Kurang seronok cerita yang dibaca menyebabkan knk L kurang minat untuk terus membaca. Menimbuklan minat membaca dalam kalangan knk L & P semenjak kecil akan membantu penguasaan berbahasa mereka dengan baik. Misalnya, jika anak anda meminati serangga, carikan buku-buku yang berkaitan dengan serangga menjadi bahan bacaan mereka.  




















Diploma Pendidikan Pra Sekolah (DPS)
PERCAYAKAN ANDA?

5. Kajian Neurologist menyatakan bahawa knk P berusia tiga hingga enam bulan lebih responsif menggunakan bahagian otak kiri, berbanding knk L yang lebih responsif menggunakan bahagian otak kanan. Menurut pengkaji, otak kiri berfungsi sebagai pemerolehan bahasa, sementara otak kanan lebih tertumpu kepada ketrampilan istimewa. Oleh itu, kita dapati Knk P lebih suka memberitahu sesuatu yang dia suka, berbanding knk L yang lebih suka mengikut kehendaknya. Doronglah anak anda mengembangkan kebolehan istimewanya melalui aktiviti fizikal seperti bersukan.


Diploma Pendidikan Pra Sekolah (DPS)PERCAYAKAN ANDA?


6. Knk L memiliki kelebihan dalam daya imejinasi , seperti membayangkan benda dalam pikiran mereka dan mencorakkannya dalam bentuk visual. Bermain Lego dan strategi permainan interaktif berkomputer adalah cara yang sesuai bagi mendorong keterampilan ini.


Diploma Pendidikan Pra Sekolah (DPS)
PERCAYAKAN ANDA?

7. Knk P  pula lebih kuat cenderung kepada tugasan berbentuk visual, seperti mencorak  serta mengambar.  Keterampilan ini berguna dalam proofreading teks dan menemukan kesalahan. Salah satu cara untuk mengembangkan kecepatan persepsi adalah bermain "I Spy."
















Maklumat Lanjut Hubungi Kami:
HP / WSAAP : 019 668 5229 / 012 638 5229 / 019 648 5220 / 010 209 1479